• 073-4455489
  • office@lawyerfirm.co.il
  • יגאל אלון 224, תל אביב

רשלנות מקצועית – מהי רשלנות מקצועית וכיצד ניתן להוכיח אותה?

הרבה פעמים, כשאנחנו שומעים על רשלנות מקצועית, הדבר הראשון שעולה לנו בראש, זו רשלנות רפואית. הרי ברור מאליו, שזה הדבר הבולט ביותר. אך כפי שאנחנו יכולים להניח, זה לא המקרה היחידי בו אנשי מקצוע נוקטים בגישה רשלנית.

על מנת להגדיר רשלנות מקצועית, צריך להבין מה עומד מאחורי המושג הזה, מה עומד מאחורי התפיסה של התנהלות רשלנית. הנחת היסוד היא, שכל איש מקצוע, בכל תחום, בין אם מדובר בשוק הפרטי, הציבורי וכמובן בצבא, חייב לבצע את תפקידו בצורה טובה ומקצועית. יש רף מסוים שעליו לעמוד בו. זה רף הסביר על פיו נוהגים רוב אנשי המקצוע, מתוך כוונה לספק תוצאה מקצועית איכותית וטובה.

ברגע שבעל מקצוע לא עומד ברף הזה, על פי דעת מומחים, אזי שהוא נקט בגישה רשלנית. צריך לציין כאן, יש מקרים בהם בית המשפט ידחה טענות לרשלנות מקצועית ויטען גם אם בעל המקצוע לא עשה צעד מסוים, הרי שבאופן סביר, מידתי, הוא לא היה אמור לנקוט אותו ועל כן אי אפשר להאשים אותו בהתנהלות רשלנית, מאחר והוא עשה את מה שמצופה.

אחד המקרים השכיחים ביותר של רשלנות מקצועית, לצערנו, באה לידי ביטוי בהקשר של רשלנות רפואית בהריון ועוסקת בשאלה, כיצד בודקים האם אכן היתה רשלנות בהריון. אז במקרה זה למשל, בוחנים האם מי שמואשם ברשלנות, אכן נקט בגישה לא סבירה, לא פעל על פי הרף המצופה.

אך גם במקרים של רשלנות רפואית בהריון ובכלל וגם במקרים של רשלנות מקצועית בתחומים אחרים, כפי שנוכל לראות מיד, לא מספיק לטעון שהיתה רשלנות, אלא צריך להוכיח שאכן כך היה, ויתרה מזו, צריך להוכיח שכתוצאה מכך, נגרם נזק. שכן, אם כל ההתנהלות הרשלנית היא לא זו שהובילה לנזק או שכלל לא נגרם נזק, הרי שזה סיפור אחר לגמרי.

באילו מקרים נמצא רשלנות מקצועית ואך ניתן להוכיח אותה

כאמור, רשלנות מקצועית לא שמורה רק לרשלנות רפואית. אנחנו יכולים למצוא רשלנות כזו כמעט בכל תחום. למשל, מאוד נפוץ למצוא תביעות של רשלנות מקצועית כנגד עורכי דין, נגד רואי חשבון, נגד מפיקי אירועים, קוסמטיקאיות, פסיכולוגים ועוד.

כל אדם שמציע שירות מסוים, בפרט אם מדובר בשירות אישי, ייחודי, שירות בעל משמעות, יכול למצוא את עצמו חשוד ברשלנות מקצועית. יש מקרים בהם הלקוח הוא התובע, יש מקרים, בהם המדינה היא זו שמחליטה להגיש תביעות בשם אינטרס הציבור. למשל, אם מדובר על קבלנים, יזמים, אם מדובר במפיקי אירועים גדולים ועוד. זה עדיין לא אומר שבית המשפט יקבל את עמדת המדינה, אך כאמור, זה אפשרי. בשביל להוכיח שאכן היתה רשלנות מקצועית, יש להציג מהו הרף הסביר, מה נדרש במקרים האלה. עכשיו, יש מצבים בהם ברור לכולם מה הרף כי יש כללים, יש חוקים, תקנות. למשל, כל עורך דין יודע מה עליו לבצע עבור הלקוח שלו, איך הוא אמור לייצג אותו, בין היתר כי שיש חוקים ברורים של לשכת עורכי הדין. לכן, קל יותר להוכיח במקרים כאלה רשלנות, מאשר במקרים בהם אין כללים ברורים ואז המדד הוא, מה מצפה הלקוח לקבל, מה הבטיח נותן השירות, וכן איך נוהגים נותני שירותים אחרים במקצוע.