• 073-4455489
  • office@lawyerfirm.co.il
  • יגאל אלון 224, תל אביב

רשלנות רפואית בהריון – כך בודקים האם אכן הייתה רשלנות בהריון

הריון הוא הדבר הכי משמח עבור כל אישה בפרט ועבור כל משפחה בכלל. אין דבר יותר משמח מלידה, אין דבר יותר משמח מבואו של תינוק או תינוקת חדשה לבית. לכן, מקרים של רשלנות רפואית בעת הריון, הם תמיד מקרים קשים, לא נעימים ועצובים מאוד, בוודאי אם מדובר במקרים שגורמים למוות של העובר או לפגיעה קשה אשר יכולה להשפיע על התפקוד היומיומי שלו.

המשמעות של רשלנות רפואית בהריון, היא מאוד ברורה, ואיננה מוגדרת היטב בחוק. מדובר על מקרים בהם רופאים, רופאות, אחים, אחיות או כל גורם אחר בצוות הרפואי, פעל באופן לא סביר, לא מתקבל על הדעת מבחינה מקצועית וגרם נזק לאישה או לעובר, בין אם מדובר בנזק עכשווי ובין אם מדובר בנזק עתידי, כלומר, נזק שמתגלה אחרי שנים.

רשלנות רפואית בדומה לנושא של רשלנות מקצועית, ניתן להוכיח אך ורק אם בוחנים אותה בהתאם לאופן הסביר בו צריך לנקוט במצב רגיל, וכן על פי השאלה, האם עצם זה שפעלו בצורה לא סבירה, גרם לנזק.

נסביר את זה מעט יותר לעומק. תביעת רשלנות רפואית, כמו בתביעות רשלנות אחרות, מתחלקות לשני חלקים. חלק אחד אמור להוכיח שאכן היתה רשלנות בהתנהלות הרופאים או הצוותים הרופאים. בשביל להוכיח רשלנות יש לבחון מה צריך לנקוט באופן סביר, מה צריך לנקוט בצורה רגילה.

החלק השני בתביעה מתעסק בשאלה, נניח והיתה רשלנות, האם היא זו שגרמה לנזק. כאן כמובן צריך להוכיח שאכן נוצר נזק, ובמידה וכן, אז צריך להוכיח שהרשלנות עצמה הובילה לנזק. על פניו זה נשמע ברור, אך יש מקרים שהנזק לא בהכרח נגרם כתוצאה מהרשלנות ויש מקרים שהרשלנות לא הובילה לשום נזק, ועל כן, אפשר לתבוע אך לא לקבל פיצוי על הנזק עצמו אלא על טיפול רשלני.

כיצד מגישים תביעת רשלנות רפואית בהריון

לפני שנסביר כיצד מגישים תביעה על רשלנות רפואית בהריון, צריך להדגיש, מקרים של רשלנות יכולים להיווצר כל הזמן, בכל נקודת זמן. החל מאבחון ראשוני, בדיקות אולטרא סאונד, בדיקות סקר ובדיקות אחרות בזמן הריון, מעקב, אי גילוי מומים, כל דבר אחר. מן הסתם, גם בשלב הלידה וכן לאחר מכן. בכל שלב ושלב, אפשר שניתקל במצבים של רשלנות על ידי הצוות הרפואי.

בשביל להגיש תביעה, כאמור צריך להוכיח שאכן הטיפול היה רשלני ושנגרם נזק. לשם כך, צריך לגייס עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית, הוא ידאג לגייס עדים מומחים שידעו להציג בבית המשפט את מהלך הטיפול הסביר. מעבר לכך, נצטרך להציג את כל המסמכים, תיעוד מלא של תהליך הטיפול, כולל שיחות עם רופאים וצוותים אחרים, במידה ויש לנו, וכן עלינו להציג את כל המסמכים שמוכיחים, שאכן הטיפול בוצע באופן מסוים, והוא היה רשלני.

חשוב לציין, ברוב המקרים התביעה תוגש נגד הרופאים והמרכז הרפואי בו הם מועסקים, כאשר סביר להניח שכולם יהיו מבוטחים דרך חברת ביטוח, ועל כן התביעה תוגש נגד החברה. במקרים מסוימים, המדינה תיקח על עצמה את התביעה ותבצע אותה בהליך פלילי ולא אזרחי.